Sunday, 17 November 2013

Tak sangka Semester II bakal tiba :')

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah Syukur Ya Rabb untuk semua nikmat-Mu.
Terlalu banyak. Dan banyak.
Tapi bagaimana aku mensyukurinya? Allah t_t

Pejam celik pejam celik.
Cuti 3minggu bakal berlalu. Aku perlu pulang kepangkuan matrikulasi.
Untuk semester II insyaAllah =)
Haishhh..Da besar dah yee. Hikk.

Rase semangat tu tinggi, sebab kalau takde apa apa, ni sem akhir.
before tamatkan pelajaran di matrikulasi.
So how?

Takde yang lain, 
I Need Perform My Best For This Semester,
Maybe better than Semester One.

Keep Praying for my results.. :)


Hehe. I know all of you miss me right?

Dont worry , I will be back ! ^_^

Jaga diri, jaga iman, jaga hati semua.
Wassalam.


Friday, 17 May 2013

13 TIP MENCIPTA KEJAYAAN YANG DIREDHAI

Bismillahirrahmanirrahim, 
dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
 
Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Ilahi, masih diberi peluang melihat keindahan
di dunia yang tersergam indah ini. Yang paling penting masih bertemu hari jumaat yang penuh barakah ini. Alhamdulillah =)
 
Ana ingin berkongsi di belog kesayangan ini, apa yang ana dapat setelah
membaca Gen-Q isu yang terbaru ( isu no.20 ) Hihi.
Terlalu banyak, okayy rasa belum terlambat nak ucap SELAMAT HARI GURU ! :')
 
Ayuh kita selami :

13 TIP mencipta kejayaan yang diredhai

1) Menuntut ilmu kerana Allah. Jika kita mencari ilmu semata-mata kerana gred A atau ijazah, ke mana arah kita selepas mendapatkan semua itu ? Gred A bukan jaminan kita beriman. Jadikan perjuangan mencari ilmu itu sebagai menyahut seruan Rasulullah agar menjadi umat Islam yang  dihormati dan tidak dirantai dengan kejahilan.
 
2) Niat untuk menyebarkan ilmu. Carilah ilmu demi kebaikan bersama dengan 
menjadi "guru" kepada rakan yang lemah. Jangan kedekut berkongsi ilmu kerana semakin banyak berkongsi, semakin banyak ilmu yang datang.
 
3) Cuba elakkan diri daripada mewujudkan persaingan tidak sihat sesama rakan seperti dengki, khianat dan tamak. "Naik tidak memijak lawan, jatuh tidak memaut kawan."
 
4) Tidak menghormati guru ? Mungkin ada yang merasakan dirinya lebih pandai daripada guru. Hakikatnya ilmu yang berkat daripada redha guru.
 
5) Sentiasa bermuhasabah diri dengan merasakan diri ini masih jahil dan perlu dipenuhi dengan ilmu. Sikap ini akan mendorong sifat rendah diri agar lebih berusaha untuk mencari ilmu.
 
6) Saat tidak memahami sesuatu ilmu, jangan memberontak. Kita masih ada teman dan guru yang boleh ditanya dan dibawa berbincang. Dan yang paling utama, kita ada Allah Yang  Maha Mendengar segala rintihan kita.
 
7) Sekiranya kita masih lagi gagal menemui kejayaan setelah berusaha maka berusaha lagi. Ya, jangan berputus asa. Setiap kegagalan bukan bererti tewas tetapi mungkin ia teguran dari Allah supaya berusaha lebih lagi dan mencuba strategi belajar yang lain, mana tahu ia lebih berkesan!
 
8) Jangan sekali-kali menyalahkan diri selepas gagal. Ia sabotaj kepada minda. Anggaplah
ia suatu perjalanan yang indah. Kegagalan ialah proses untuk menjenamakan diri dengan kejayaan baru. Kadang-kadang kita merasakan diri sudah cukup bagus. Maka Allah berikan kegagalan sebagai muhasabah agar kita berfikir =)

9) Lakukan post mortem selepas selesai tugasan dilakukan. Ia cerminan kepada muhasabah dalaman. Hadirkan diri dengan sepenuh pengharapan kepada Allah, insya-Allah akan tunjukkan pintu-pintu jalan kecemerlangan yang baharu.

10) Kenali diri dengan mengenali siapa pemilik segala ilmu. Tujuannya supaya kita bersyukur dan mengenali "Pemberi" ilmu itu. Maka akan hadir dalam diri rasa perhambaan yang tinggi dan rasa keberuntungan dipilih untuk memiliki ilmu itu.

11) Kejayaan diukur berdasarkan kesan kejayaan itu kepada sahsiah kita. Takkanlah sudah dapat 10A tetapi akhlak masih "huru-hara" dan masih selesa dengan imej diri yang selekeh, biadab atau sifat buruk lain yang  bercanggah dengan kemurniaan kejayaan itu.

12) Kejayaan haruslah bersih. Bukan hasil meniru atau menipu. Meniru atau menipu untuk berjaya sememangnya "lazat" tetapi ia hanya sementara di dunia. Di akhirat nanti jenuhlah untuk menjawab di hadapan Allah SWT.

13) Belajar untuk ucap tahniah kepada rakan-rakan yang berjaya. Hari ini kejayaan dia,
esok lusa kejayaan kita pula. Jadikan ia sebagai semangat untuk kita berjaya seperti mereka. Sakit hati atas kejayaan orang menggambarkan hati yang tidak sihat! Nauzubillah.
 
Meniti kejayaan  Diredhai =)

Alhamdulillah sedikit sebanyak yang dapat ana kongsikan.
Semoga ada manfaatnya kita bersama.
Buat adik adik, abang kakak, sahabat handai, juga diri ana sendiri,
semoga tip ini dapat menjadi refleksi dalam diri kita.
 
Insya-Allah. Moga Allah redha.
 
Assalamu'alaikum.

Monday, 13 May 2013

Rindu Ramadhan. Allahu.

Bismillahirrahmanirrahim,
dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
 
Rasa lame tak hupdate belog kesayangan ni, huhu.
Nak kate sibuk, memang taklah kan :D
Cuma mungkin tak diizinkan, dan Alhamdulillah harini diberi peluang dan kesempatan
untuk publish post! InsyaAllah :")

Sedar tak sedar, sekarang kita berada di bulan Rejab. Allahu :')
Sebagaimana yang kita tahu, selepas Rejab, diikuti Syaaban, dan selepas Syaaban...
Ramadhan Al-Mubarak bakal menjelang. Ya Allah, sungguh kami merinduinya +__+

Suka ana mengingatkan bagi sesiapa yang masih belum lunaskan hutang dengan
Allah, ayuh lunaskannya cepat cepat ! Huhu.
Bagi yang sudah, Alhamdulillah syukur Ya Allah =)

Rindu Ramadhan. Persiapkan diri terlebih dahulu,
semoga Ramadhan tahun ini lebih bermakna dalam diri kita berbanding ..
Ramadhan yang lalu. Jangan jadikan Ramadhan itu sia sia !
Kita hanya berjumpa setahun sekali sahaja, belum tentu akan dapat berjumpa
tahun tahun akan datang. Kan?
Tahun ni pun belum tentu masih diberi kesempatan atau tidakkan? Allahu.

Terlalu banyak kelebihan dalam bulan ini berbanding bulan bulan yang lain,
jadi apa salahnya kita manfaatkan sebaiknyaa:')
Allah Allah Allah.

Taktahu apa yang ingin dikatakan lagi, sungguh ana terlalu..
merinduimu Ya Ramadhan !! +__+

" Ya Allah berkatilah kami pada bulan Rejab dan 
Syaaban dan sampaikanlah kami ke 
bulan Ramadhan."
 
 
p/s : Bersedialah untuk kembali menimba ilmu semua para lepasan SPM,
I wish you gudluck there, and pray the best for us :')

Wallahu'alam.

Assalamu'alaikum.

Sunday, 5 May 2013

Yakin,yakin dan yakin.

Bismillahirrahmanirrahim,
dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
 

Senyummm nyumm nyummm. Kuat yeahh! =)
 
Buka hati dan minda. Mungkin Allah telah aturkan rezeki 
aku bukan disitu tetapi ditempat lain. Senyum.
 
Hihi ape maknanye tuh? Takpela cukuplah saya dan Dia je tahu.
Teringin juga ingin ke sana, tapi masih belum diberi peluang :')
Allah Allah Allah.

Atiqah dah cuba, ye atiqah tahu kelayakan atiqah pun sangatlah tipis,
so taklah berharap sangat, faham :>
Tapi kalau ade rezeki kita kat situ, takmustahil bukann?
Walau apa pun atiqah tetap minta yang terbaik insyaAllah:)

Senyum.
Adakah Allah masih beri atiqah peluang untuk teruskan mencapai cita-cita tu?
Ye mungkin kalau itu benar-benar tertulis untuk atiqah kan.
Apa apa pun, jika diberi peluang,
gunakan sebaiknya dan yakinlah dengan qada' dan qadar Allah ya =)

Sahabat sahabat,
andai kata sesuatu hari nanti atiqah kecewa atau sedih,
bangkitkan atiqah, ingatkan atiqah bahawa takdir yang Allah bagi dan tentukan
itu adalah yang paling terbaik untuk atiqah ya :)
Atiqah juga manusia biasa selalu lupa +__+


Senyum dan sabar :')
 
"Ya Allah, Jika suatu saat aku kehilangan harapan dan
 
tujuanku, Berilah aku keyakinan bahawa takdirmu adalah
 lebih baik daripada apa yang aku inginkan dan impikan.
 Kau damaikan hatiku untuk menerima takdirmu kerana
 aku yakin dan percaya perancangan Mu yang terbaik
 dan Terindah untuk diriku."
 
 
Ameen Ameen Ameen Ya Rabbal 'Alamin~

p/s : Undilah dengan bijak ! Pilihlah pemimpin yang terbaik ! Salam PRU13.
Selamat mengundi =)

Bagaimana dengan masa depan kita akan datang? 
Masa depan Ummah? Masa depan Islam? 
Allahu.
 
 
Wallahu'alam. Assalamu'alaikum.
 

Friday, 3 May 2013

Salam Jumaat :)

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful =)

Just remind as a muslim <3

Read Quran -- Al-Kahfi--Every Friday <3


Perbanyakkan selawat buat junjungan besar Baginda SAW :)
 
Sudah berapa Jumaat kita lalui sejak lahir, berapa kali kita mengambil keberkatan Jumaat untuk 
ibadah dan amal jariah?
 
Wallahu'alam.

Tepuk hati tanya iman. Assalamu'alaikum.


Thursday, 2 May 2013

SMK BBST the besttt :>

Bismillahirrahmanirrahim,
dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
 
30 APRIL 2013 ( Selasa )
Majlis Anugerah Kecemerlangan 2012 :>

Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi,
pada haritu memang takberapa dapat sambutan sangat untuk bebudak ex-Spm,
mungkin sebab kebizian bekerja atau sudahpun melanjutkan pelajaran, okay.
Tapi alhamdulillah dapatlah bertemu mereka =)

Bebudak kelas atiqah ( sains agama ) yang datang beberapa orang je:
perempuan: adilah,aisya,farah,khaulah and atiqah
laki: izzat,amin,arif,nuril

Budak asrama atiqah jumpa aina and nani jee.
Rindunya pada cikgu cikgu, ustazah ustazah +__+
First sekali  tengah borak borak nampak sazah sharifah ;)
Terus salam dan borak sikit hihi ^^

Jumpa cikgu siti khairani..rindu +_+ (rapat dengan die jugakk)
Datang datang tanye :atiqah bawak spagethi takk?
Haha, atiqah kate takbawak laa sambil gelak hihi =D

Pastu jumpa cikgu Aisah, hemm suddenly feel sad :/
you know right how's my bio result?? that's why..

me: Cikgu ..Saya sedih.. (salam+pelukkk)
cikgu: Ehh atiqah jangan sedih, Allah lebih tahu apa yang terbaik..
me: hanya mampu angguk angguk  je..insyaAllah. (senyum)

Then, cikgu bagi kata kata semangat dan kembalikan kekuatan =)

" Kalau kita dah usaha tapi masih belum berjaya, maknanya Allah inginkan kita
terus berusaha dan berusaha lagi, serta yakinlah dengan
qada' dan qadar Allah ya."
 
Allah :/ Nasib takluluh ayyak mata tau. Tahan :)
Ye atiqah tahu tu. Faham. Cuma terkadang terfikir dan terus terfikir.
Ting ting ** Positive please. Hokay!

Pastu pastu, jumpelah cikgu hamizah say congrates,
thankyou cikgu =)
Then jumpa sazah azira, mule mule seghamm jugakk takut,
hihi. tapi okay jeee.

Hemmm sazah suka menyakat atiqah, hemm
izinkan atiqah lupakan semuanyaa sazah. Please.
Dahlah depan cikgu tu, fuh! :<

Okay tuje, rindu kawan kawan semua, walaupun takdapat jumpa semua,
dapat segelintir pun alhamdulillah.
Mungkin yang lain nanti, but i always remember all of you ! =)

Close old book, and open new book.
PEACE! =)

Wallahu'alam.
"SMK BBST sangat bermakna dalam diri saya."
 
Assalamu'alaikum.

Friday, 26 April 2013

Mencari Sebuah Hidayah

Bismillahirrahmanirrahim,
dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
 
Assalamu'alaikum. Salam Jumaat ! :D

Kata seorang rakan saya: " Hidayah perlu dicari, 
macam jodoh dan rezeki juga konsepnya." 
Benar sekali, hidayah tidak datang bergolek. Akan tetapi, ramai yang cuma menanti tanpa sebarang usaha.
 Ramai yang menanti "seru" tanpa
berbuat apa-apa.
 
<TIP KEKAL DI JALAN YANG LURUS >
 
1) Jangan bimbang pandangan orang lain
 
2) Fokus kepada diri sendiri
 
3) Istighfar dan taubat
 
4) Amalan yang berterusan
 
5) Sampaikan kebaikan
 
6) Cari kawan yang soleh
 
7) Rajin cari ilmu
 
8) Menjaga mata
 
" Hidayah akan terkesan dan kekal sekiranya kita menjadi agen untuk menyampaikan kebaikan."
 
Semoga ada manfaat =)
Sekadar ingin berkongsi dengan apa yang ana baca dan ana dapat !

Wallahu'alam.
Moga Allah redha.

Wassalam ^^

Tuesday, 23 April 2013

Kuatkan semangatku, ya Rabb

Bismillahirrahmanirrahim,
dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Kata-kata semangat ! :D )
 
Tiba-tiba sedih menghimpap diri,
Allah :/ Sedih. Sedih.

Kuatkan semangatku, ya Rabb.
Pinjamkan kekuatan dan ketabahan-Mu buatku seketika.

Tidak mengapa wahai diri,
" Allah always by your side, dear :) "

Kita hamba memang layak diujikan ? ^^

Terimakasih Allah.

Kenang Akhirat Tenang di Dunia

Bismillahirrahmanirrahim,
dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
 
Siapa manusia yang paling jahat? Jika soalan ini
ditujukan kepada kita, mungkin ramai yang menjawab :
" Firaun! "
 
"Apabila manusia yakin akan adanya nikmat
yang kekal abadi di dalam syurga, maka
itu memberi kekuatan, ketabahan dan harapan untuk
mengharungi apa-apa jua kesusahan
di dunia."
 
"Jika keyakinan kepada hari akhirat telah mantap,
tidak kesal apalagi menyesal dengan perbuatan
baiknya kerana Allah
pasti akan membalasnya di akhirat."
 
Wallahu'alam.

Renung-renungkan dan selamat beramal.
Wassalam :')



 

Monday, 22 April 2013

Pencipta Kita Lebih Utama

Bismillahirrahmanirrahim,
dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
 
Sedia maklum, ana memang suka baca blog orang,
banyak blog yang telah ana geledah, selalu curik curik baca =)
Terimakasih banyak sangat ilmu, pengajaran yang dapat, yang paling penting..
mengingatkan diri yang pelupa ni +__+

Terjatuh cinta dengan blog insan ini, jap jap! Bukan dengan orang tapi hasilan nya ye ^^
cara penulisan nya, yang lebih penting isi yang disampaikan.
Allah :/ Rasa kena sangat dengan diri ni Hemmm.

Lets entry:


Allah. Allah. Allah :')
 
Kadang-kadang kita lupakan, kita ni selalu nak puaskan hati semua orang,
nak cari pandangan manusia, tapi kita lupa...
sepatutnya pandangan siapa yang perlu kita cari ?
Manusia ke ? Atau .. Atau... Yang selalu kita lupakan Dia yakni Allah, Pencipta kita ^^
Dushdushdush ** mengingatkan diri ni :/

Yup, cuba kita refleksi diri kita kembali,
Allah terlalu baik dengan kita, sentiasa bagi kita peluang, tapi..
kita ? Mengapa ya ? Hemm..

Zaman sekarang lebih-lebih lagi remaja seperti saya,
mungkin terlalu inginkan kebebasan, rasa diri dah besar, cuba nak rasa kehidupan berdikari, ye memang tu bagus, taknak susahkan ibubapa keluarga..
Tapi.. yakinkah kita buat macam tu lagi meringankan beban mereka atau sebaliknya?

Sebagai contoh bagi mereka yang bercinta,
selalu rindu, tersangat sayangkan si dia, kalau tak contact sehari takboleh duduk diam,
selalu kena dengar kata dia, leka kerana dia, dan macam-macam lagi...
Macam tu boleh pulak ? Tapi sungguh dia lupa, siapa pencipta dia ? 
Kalau dengan pencipta sendiri takde pulak perasaan sayang, rindu, kalau taksolat tak takut pulak ! Apa semua tu, padahal, mampukah manusia itu memberi pahala dosa ?

Tidak sahabat. Allah yang Maha Berkuasa atas segala-galanya.
Ya Allah, rasa berdosa sangat diri ni.
* Maaf rasa teremosi, tapi untuk ingatan kita bersama *
Walau apapun, kita manusia biasa, selalu terlanjur melakukan dosa, tapi cepat cepat istighfar mohon pada Allah. Insya-Allah, kemaafan Allah itu sangat luas =)

 
Dalam memburu solehah, ada kala dia lelah. Dia lemah, dia tersalah langkah. Dia tergelincir ke jurang ikhtilat yang dia sendiri tak sedar.

Dalam menggapai gelaran si musleh, syabab itu terjatuh. Sangkanya itu tak mengapa. Namun sebenarnya dia membenarkan syaitan menipu daya.

 
Sesibuk mana pun kita, letaklah Allah nombor satu dalam kehidupan kita,
insya-Allah mendapat barakah-Nya =)

Allah Maha Besar ,
Allah Maha Berkuasa ,
Allah Maha Mengetahui,
Allah Maha Mendengar,
dan..
Allah Pencipta seluruh Alam ^^

Ampunkan kami Ya Allah jika terlalu leka dengan dunia yang fana ini,
Ampunkan kami Ya Allah jika meletakkan manusia lebih tinggi kedudukan daripadaMu, Ampunkan kami Ya Allah atas kertelanjuran dosa yang dilakukan,
Ampunkan kami Ya Allah..

Ya Allah, Ya Rahman , Ya Rahim..
Ya Rabbal 'Alamin.

Wallahu'alam,
Moga Allah redha:)

Friday, 19 April 2013

Renungan bersama ^_^

Bismillahirrahmanirrahim,
dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

CABARAN CINTA

Dipetik dari sebuah kisah si Qani'ah :')

Dulu ketika disekolah, mereka agak kukagumi sememangnya bukan calang-calang
orang. Sayangnya, mereka berusaha merebut cintaku dengan cara yang salah.
Aku tak salahkan mereka jika menyukaiku, kerana itu fitrah. Cuma, tindakan mereka kurang bijak. Cubaan-cubaan berupa menulis surat, menghantar SMS dan menelefon tanpa pengetahuan orang perantaraan melenyapkan kepercayaanku terhadap mereka. Tawar hatiku jadinya.

Tindakan itu memusnahkan harapanku untuk melihat pemuda-pemuda Islam yang penuh wibawa,berkeperibadian mulia serta bijak bertindak dengan jalan yang dianjurkan syariat.
Lebih telus dan suci. Lebih menjauhi lembah zina. Pemuda yang membuka
lembaran kelalaian padaku, mampukah memimpinku ke syurga ?

" Kalau suka jumpalah ibu bapa. Sayangnya, 
tiada yang berani,tanda
tak bersedia. Kalau tak sedia, kenapa nak bercinta? 
Bukankah itu pintu zina semata-mata?Nauzubillah. 
Aku berazam membangkitkan mereka daripada kelalaian
fitnah wanita di akhir zaman dengan sebuah 
prinsip dan ketegasan. "
 
Wallahu'alam.
Sekadar ingin berkongsi, peringatan buat diri ini juga :/ Allah.
     Ayuh renung-renungkan dan selamat beramal.

Jaga diri, jaga iman dan jaga hati =)
Wassalam.

p/s: Ku petik nukilan daripada sebuah buku Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul 
karya Fatimah Syarha Mohd Noordin <3


Thursday, 18 April 2013

Ingatkan Aku Tuhan +__+

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful =)

Malam yang indah, yang penuh syahdu. Allah:') Alhamdulillah.
Sebenarnya dah pagi dah pun. Hemmm ( ni jangan contohi ish ish ish )


Kalau kita kejar akhirat , dunia pasti kejar kita sahabat :)


Surat cinta-Mu buat kami hamba-Mu. Moga warkah ini membantu kami
demi menuju jalan-Mu, jalan yang Kau redhai ^^


My Creator always know the best , lets Him to decide :')

 
Ya Allah, lindungilah hamba daripada kelalaian dan kealpaan,
ingatkan hamba jika hamba lupa dibuai dengan kemewahan dunia, ketuklah hati hamba ini, Ya Allah, tingkatkan iman dan islam dalam diri hamba, lindungi hamba dari kemurkaan-Mu, pimpinlah hamba menuju ke jalan-Mu
Ya Allah, Ya Rahman , Ya Rahim :)
 

Ameen Ameen Ameen Ya Rabb.
Wallahu'alam.

Wassalam ^^

Tuesday, 16 April 2013

Ingin berwajah baru =)

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

Allah :') Alhamdulillah syukur ya Allah ^^

Buangkan sifat-sifat ini :
 
* Buruk sangka

* Marah
 
* Benci
 
* Dengki
 
* Riak
* Ujub 
 
* Sombong
 
* Tidak menghormati orang lain 
 
* Bercakap kasar
 
* Tamak
 
* Bercakap besar 
 
* Berbohong
 
* Kedekut
Gantikan dengan sifat sifat ini :

*  Baik sangka
 
* Penyabar 
 
* Menghormati orang lain

*  Penyayang
 
* Merendah diri
 
* Ikhlas
 
* Berlemah-lembut dalam bicara dengan sopan-santun
 
* Amanah
 
* Jujur
 
" Sebaik mana pun kita wahai hamba, takkan terlepas dari melakukan
kesilapan. Janganlah berputus asa, ayuh bangun dan dekatkan diri pada-Nya. "
 
"Sehebat mana pun kita, takkan terlepas dari penyakit lupa. Sebab tu kita sesama manusia harus ingat mengingatkan sesama saudara kita yang lain :') "
 
Wallahu'alam.
May Allah bless us always :')

Wassalam.

Monday, 15 April 2013

Short Conversation

Bismillah.
 
Conversation melibatkan dua insan. Insan A dan Insan B.

Insan A : B, macam mana ingin dapatkan keikhlasan yang sebenar-benarnya dan juga
tawakal yang sebenar-benarnya ? Boleh nak tahu lebih jelas :')

Insan B : Okay, define ikhlas. Untuk benar-benar dapatkan ikhlas, hanya niat
yang dapat membantu. Untuk dapatkan niat yang benar, kenalah  sentiasa recheck niat sekali lagi dan sekali lagi. That's why we have to consistently tajdid niat.
Dan sangat terkait rapat dengan tawakal. Tawakal ni berserah secara total segala plan kita. Everything:') Because Allah knows the best kan. Tawakal ni mungkin boleh jadi indikator sahih atau tidak niat kita tadi. And untuk soalan A tadi, macam mana nak dapatkan dua dua ni,kena faham konsep tawakal dan ikhlas =)

Insan A : Ohh terimakasih B. A tahu, A faham semua tu. Kena buat sesuatu ikhlas semata-mata kerana-Nya, dan kalau dah usaha, kena serahkan semuanya pada-Nya.
Mungkinlah diri ni kadang-kadang waswas, tapi kita paksa diri dan selalu cakap,
kena ikhlas semua semua tu. Adakah tu salah caranya? Sebab  A takyakin 
dengan Allah ke B? +__+

Insan B : B faham.Tapi sebenarnya semua orang rasa benda yang sama, A. Dan cara
A tak salah. Allah kan lebih tahu hambaNya. B akui, semua tu sangat perlukan masa.Mungkin kena peruntukkan lebih masa untuk mengadu pada Allah ^^ :)

Insan A : Diam ( tanpa berkata apa-apa )

Insan B : Saranan B, spend more time with the creator of all those feelings. ^^

Insan A : Insya-Allah, I will try ! Doakan A. Moga kuat dan terus istiqamah mencari
redha Allah. Thanks B for remind, nasihat dan pendapat. And last but not least,
terimakasih sudi dengar :')

Itu sahaja. Wallahu'alam.
Semoga tetap tabah dan kuat ya :')
Wassalam.

p/s : UPU lastdate to update-->15 April 2013

Saturday, 13 April 2013

SOLAT Penat atau Rehat ?

In the name of Allah.

Alhamdulillah bersyukur kehadrat Ilahi masih diberi peluang untuk 
berkongsi sedikit sebanyak dalam belog ana:)

Now tengah teman kakak sekejap jumpa her friend, study sikit humm.
I'm bored, so meh la update update hihi.

Okay, which one you choose?
SOLAT , penat atau rehat?
 
Siapa kata remaja tidak penat? Siapa kata remaja tidak sibuk?
Banyak perkara yang mereka lakukan. Belajar, bersukan, bersilaraturahim,
membantu ibu bapa dan sebagainya.
Semestinya paling memenatkan ialah belajar.

Selalunya bagaimana remaja berehat? 
Kalau sekadar tidur , bersantai di taman, bersukan, lepak dengan kawan kawan,
menonton televisyen, membeli belah dan macam-macam lagi laa :)

Ada cara luar biasa untuk berehat dan relax?
Ada, ada =)  Nak tahu tak ? Hihi.

Cara ni telah dipelopori oleh Rasulullah SAW. Ini lah gaya Baginda.
Rasulullah SAW selalu lari daripada dunia yang memenatkan dengan menunaikan solat.
Sebab itu lah Baginda ingin meminta Bilal mengumandangkan azan,
Baginda akan berkias :

" Wahai Bilal, rehatkan kami dengan solat."
(Riwayat Ahmad)

SubhanAllah. Macam mana dengan kita?
Allah +____+ Muhasabah kembali.
Solat mampu menyediakan satu cetusan baru kepada Muslim. Usai solat je,
hati akan terasa lain setelah dicas semasa solat. Masalah terasa kecil berbanding
Allah Yang Maha Besar :) 
Malah penat mula meminggir. Nikmatnya Solat <3

So, SOLAT penat atau rehat ? Itu pilihan kita.
Namun pilihlah untuk relax dengan solat. Bagaimana yaa?
Hanya apabila solat menjadi permata hati bagi diri ini.

Sekadar ingin berkongsi, apa yang ana dapat.
Ana bukanlah insan yang baik, selalu jugak leka , banyak buat silap.
Kita manusia biasa sahabat, kesilapan tu tak kan terlepas,tapi manusia boleh berubahkan?^^
Tu semua terletak kat tangan kita:)

Terimakasih:)
Ni sahaja untuk entry kali ni.
Moga ada input yang boleh kita amek insyaAllah.
Moga Allah redha._____.