Tuesday, 19 February 2013

PMG'13 ( Part III )

In the Name of ALLAH, Most Gracious, Most Merciful.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.
Assalamu'alaikum wbt :')

Hihiii rasa lama pulak tertunggak untuk berkongsi pasal PMG kan.
Humm. Maafkan sayaa, di saat ini baru diberi peluang dan masa yang panjang
untuk menyambung perkongsian dan pengalaman saya. Syukur =)

PMG Alert ! PMG GO GO GO !
Adik adik abang ? Ya abang olan, GO GO GO !
(hummm terngiang-ngiang lagi +__+)

JOM KITA SAMBUNG KEMBALI HEE ^_^

Explorace yang awesomee =D

Errr. Apa yang awesome nyee? Bukan semua kem ada ke?
O-O yuppp betul. Boleh kate semua kem ade explorace macam ni kan?
Tapi explorace ni sangat lah lain. Humm. Apa yang lain sangat tu ? ^^
Hahaa. Okay. Explorace kali ni, ade satu ruyung dimana
setiap kumpulan "wajib" pergi iaitu SURAU.

Masuk saja azan asar, terus menunaikan solat asar berjamaah.
Bagi yang sedang main pon kene berhenti sekejap pergi solat. Huhu.
Bagi saya sangatlah awesome :') Takpernah lagi ade explorace berhenti-henti
cani. Huhuuu. Syukur :) Kat sini menunjukkan walau apapun, solat diutamakan
dan jangan kita tangguh-tangguhkan. Heee.

Banyak yang kami dapat dalam explorace ni. Macam biase memupuk
sikap kerjasama. tolak ansur dan hepi go lucky ! Yeahh ^^
Fasi fasi pun turut berlari mengikut kami yang berlari dari satu ruyung
ke satu ruyung. Hee, kasihan mereka +__+

Hahaaa. Okay ruyung meanss dalam ni ialah Checkpoint laa :)

" Kalau tidak dipecahkan ruyung,manakan dapat sagunya."
  
Yupp pernah dengarkan peribahasa ni? Nak tahu makna sebijik bijik
okayy bukak buku sekolah balik yee :')
Kat sini nak tunjuk, kehidupan di ipt sangatlah mencabar dan menarik.
Kalau kita nak kan sesuatu tu, berusahalah betul betul untuk dapatkannyaa.
Janganlah give up!!!! Apa apa pun semangat dan keyakinan diri tu sangat penting yaa =D
 Jangan hanya "hangat-hangat tahi ayam jahhh" Hee.

Thennn, lepas saja explorace kami berkumpul di tepi surau,
kena susun puzzle yang kami dapat tu.. Susun punya susun dapatlah macam ni :

"Surah Al-kanbut ..."(hehe.maaf lupa ayat berapa)

Yang membawa makna:

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka 
akan dibiarkan dengan hanya berkata "kami beriman" 
sedang mereka tidak diuji.   

Humm Allahu Allah :'(. Kita patut bersyukur jika diuji,
sebab itulah tandanya kita masih dipedulikan, dan ALLAH sayang kat kita.
Tapi sekarang, bila diuji macam macam lah yg dikatakan kann?
**ketuk diri saya juga +__+

Lepas tu, kami makan bersama sama, amalan suap menyuap tidak dilupakan.
Hee. Pertama sekali, suap kawan kiri kanan dulu sebelum kita makan.
Huhuuu. Mula mula sangat kekok, lama lama insyaAllah okay jee.
Malah bertambah seronok dan ikatan ukhwah tu lebih maniss :D
InsyaAllah ^^ Siap siap makan, kami terus
naik bilik, mandi mandi dan bersiap siap untuk solat maghrib disurau.
Kami solat dan baca al-mathurat dan ada sedikit kuliah maghrib.

Banyakkan pengisian? Humm. Kalau tengok setiap masa yang ada tu,
mesti ada je yang boleh kita buat. Tapi kalau kita kat rumah,
kadang-kadang benda wajib pun dilengah-lengah apatah lagi benda sunat.
Hummm. **ingat diri saya juga yang lebih kurang sama +__+
Tapiii insyaAllah setiap insan boleh berubah =)

Kuliah Maghrib by Ustaz.. (tk sempat tulis namanya hihi:D )   
berkaitan dengan " Mahasiswa Pewaris Keunggulan Islam."

Apa yang saya dapat daripada kuliah tersebut, ciri ciri seorang pewaris :

# Keperluan rohani
# Jaga solat (ibadah utama)
# Ilmu yang bermanfaat (menyampaikan ilmu kpd org lain)        
# Akhlak yang baik (makin diisi,makin tawadhuk insyaAllah)
# Hormati ibu bapa
#Kemahiran sosial
#Anak yang baik
# Ilmu kifayah   
  
" Jadikan kita generasi yang berjiwa Islam
dan tidak pernah kalah kepada yang ingkar." 

Siap siap semua, selesai solat isya' berjemaah, kami diarahkan untuk
masuk kembali ke dewan kuliah utama. Untuk slot seterusnya seperti biasalah :')
Hihihii. Dewan sangatlah sejuk wuwuwuwuu~~ o_O

Malam Mahasiswa. Malam yang terakhir kami. Malam yang mula syahdu.
Cehhh. Malam ni ada persembahan setiap U daripada  EXPLORACE petang tadi.
Takkisah la nak berlakon ke, sajak syair bagai ke. Up to us =D
Bestt happening. Anddd sketsa daripada abg fasi kami jugaaa. Sangat best !
Andd lepas tu, dekat pukul 12pm jugak la, baru lah minum malam and macam biasa
masuk dalam kumpulan masing masing. Buat terakhir kali +__+

Macam kumpulan saya (YARMOUK) ihhii. kami diminta untuk membuat luahan hati
setiap perjalanan program yang kami lalui ini. Cerita dan cerita.
Alhamdulillah. Semuanya nampak JUMPA titik perubahan tu :)
Alhamdulillah. Sedikit sebanyak tu perlu dah diteruskan dan amalkan lah ehh ^^
Jangan dekat sini je, balek rumah lupa semuanya. 
Terima Kasih ABANG KAKAK <3
Hampir pukul 2 pagi jugak laa. Saya dah risau nak balek bilik dengan sapaa?
Wuwuwuu+__+ dah la tingkat 4 **but buat relaxx jah :')
Sampai bilik bukan terus tidur, boleh pulak sambung beborak hihi.
Hampir 4 pagi baru nak tidur. Haha ape tu hoii ? ! (ni jangan contohi okayy)
Rindunyaa. Kami always bersama :') InsyaAllah hingga ke syurga ^^

Okay. Tibalah masanya. Last day di PMG'13.
Hummm. Awal awal pagi dah kene checkout bawak turun barang semua
sebelum solat dhuha berjamaah di surau.
**Hahaa checkout lah sangat, bunyik macam hotel jah hihi :D

Entahlah, bak kata mimi masing-masing banyak diam hari last ni,
humm kenapa? kenapa ? **japjap emosi pulak huh+__+
Mungkin sedih. Yupp sedih. Bagi kami, kami rasai benda tu.
Yang takpergi mungkin takrasa. Okay takpe :')

Before tu jugak, kami diberi amanah oleh PEPIAS untuk meneruskan
perjuangan kami selepas ni. Bukan sekadar berhenti saat ini.
Jap jap. Ape tu PEPIAS ehh ?? ^^     

Persatuan Pelajar Islam Selangor  
 Ni yang boleh dipaparkan. Comel kan? Mwehehe<3

Terdapat banyak cawangan. Kami dihantar mengikut cawangan masing masing.
Mengikut yang berhampiran pastinya :')
Ada kat Bangi, Gombak, Ampang, Pandan, Petaling Jaya, Kuala Langat
dan Shah Alam. ( ni ja rasanyaa )

Alhamdulillah. Saya dipostingkan ke 
^
^
B A N G I =)
 PEPIAS cawangan Bangi ..Pelangi :')


Hihii. Tu yang terdekat. Jugalah sahabat saya yang 6orang tu,
ain alena ana mizah hafizah anis <3
 mimi tkpasti sebab dia dduk negeri sembilan. Soooo jauh +__+

Kenapa ditubuhkan PEPIAS ni ? !
   
" MENYATU DAN MEMBANGUNKAN PELAJAR-PELAJAR
ISLAM DISAMPING MENYUMBANG PADA
MASYARAKAT."   

SLOGAN PEPIAS:

" Generasi Peneraju Harapan Ummah."  

Tibalah saat untuk menutup tirai PMG'13.
Hanya ALLAH je yang tahu, betapa berat sungguh hati kami mahu
meninggalkan PMG ni, abang kakak fasi, komiti semua.
Sedar tak sedar 4 hari dah betapak di UPM ni.
Disebabkan terlalu seronok, sampai lupaa .
Takcukup la 4hari. Boleh pulak taknak balek wuwuwu**ngengade pulak +__+

Nyanyi lagu tema PMG. Nyanyi. Nyanyi.
Taksedarkan diri, airmata semua meleleh. Hukhuk *laplap +__+
Ya Allah, sungguh besar nikmat yang Kau beri kepada kami,
walaupun dalam jangka masa yang sangat singkat, sungguh kami sayangkan ukhwah 
antara kami ini. Ukhwah Lillahi Ta'ala. InsyaAllah +__+
Sayangnya nak biarkan pergi. Sungguh manis ukhwah ini terjalin.

Kerana cinta pada Yang Esa,
Kerana ukhwah kita bersama. (terngiang-ngiang selalu)    

"Ya Allah, peliharalah ukhwah antara kami ini,
kerana-Mu kami bertemu, kerana-Mu juga kami berpisah.

**Jangan risau , lepas ni kita selalu selalu lah buat reunion ya,
bukan hanya berhenti setakat ini jah. Allah ! Suka bila dengar =) Alhamdulillah ^^
 Sebelum akhir untuk posting kali ini, saya selitkan sedikit gambar gambar kami semua
di PERKAMPUNGAN MENARA GADING kali ke 13 :') Ayuhh tengok !

 Tepuk tepuk PMG ( Mahasiswa Mukmin )

 Kakak kakak SAYANG <3

ABANG KAKAK Pepias Bangi, Pelangi :')


   Tutup tutup mata memang menyeramkan mwehehe:D  

 Kemanisan ukhwah, bila berpisah ditangisi +__+

 Terima Kasih KAKAK KAKAK :')

 Barisan Fasilitator PMG'13 ^^

 Rezeki kami bersama selebriti undangan, Alhamdulillah=)
 
Alhamdulillah. Sedikit sebanyak saya ingin berkongsi.
Moga sama sama dapat manfaat nya yaa:)
Maaf atas kekurangan diri.
Yang baik itu datangnya daripada ALLAH, malah
segala kekurangan itu datangnya dari diri saya sendiri.

Pujuk lah diri untuk terus berdakwah,
semoga kebaikan dapat kita kecapi bersama :')
Salam Ukhwah Fillah Abadan Abada.

      

Wallahu'alam.
Moga ALLAH redha. InsyaAllah.
Wassalam :')

No comments:

Post a Comment