Friday 14 September 2018

Jazakillahu Kheir...🌹

Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Assalamualaikum.



Hadiah yang diberikan oleh seorang 'naqibah' yang aku kira sangat hebat, yang selalu ada dengan aku dari dulu sampai sekarang, dan dia yang faham inside outside akulah bila aku rasa mula keseorangan, yang memang redha dan layan jela kalau aku mula berceloteh & membebel tanpa henti. Tapi, aku rasa ingin berkongsi bersama disini, supaya kita semua dapat sesuatu daripada pesanan & nasihat beliau. InsyaAllah.

-Jazakillahu Kheir, Ukhti-





Pesannya, kalau mula hadir rasa 'sedih', bukalah postingnya di blog sebagai pengubat (http://yatareemwaahlaha.blogspot.com/2017/04/hadiah-buat-nur-atiqah-ibrahim.html). Bukan senang orang nak tulis pasal diri kau dekat blog peribadi k. So hargai sebaiknya, hehe. Syukran kak.

***

Hidup ini adalah hadiah yang terindah daripada Allah Taala. Segala yang berlaku adalah diatas qudrah dan iradah Allah Taala. Tidak ada satu pun yang terlepas daripada qudrah dan iradah Allah Taala. Dan apa yang telah ditetapkan Allah itu semuanya baik-baik belaka. Hanya kerana ilmu kita yang tersangat sedikit, terkadang kita berasa terbeban, sedih dengan keaadan yang kita tak sukai. Namun, Allah itu Maha mengetahui, Ilmu-Nya mencakupi segala sesuatu secara terperinci. Dan ketahuilah, Allah sangat sayangkan hamba-hambanya. 

Ada dua perkara yang dapat memberi kekuatan pada hati, yang pertamanya adalah kecintaan kepada rasulullah. Ketahuilah bahawa sahabat rasulullah hidup didunia ini berbekalkan cinta kepada rasulullah. Dekat-dekatlah selalu dengan rasulullah, banyakkan membaca sirah rasulullah, keluarganya dan sahabatnya, banyakkan berselawat kepada nabi saw kerana sekali selawat atas nabi Allah akan mencurahkan 10 kebaikan-Nya atas dirimu. yang keduanya, adalah cinta kepada Allah. Penuhilah ruang hatimu dengan cinta kepada Allah, kenalilah Allah, kelak kita pasti akan mencintai-Nya. Ingat-ingatlah selalu bahawa Allah selalu menyayangimu. 

Fihifzillah, Fiamanillah.

Semoga Allah dan rasulullah selalu menyayangimu disetiap waktu walau dimana pun kamu berada.

Fa siiru 'ala barakatillah! :)




***

Entahlah, setiap kali baca (ulang berapa banyak sekalipun), rasa laju je airmata nak jatuh. Sebab sesuai sangat dengan situasi diri yang sekarang. Paling tersentuh kadang-kadang bila penulisannya selalu kaitkan dengan Allah Taala & Rasulullah. Sumber rujukan yang tidak perlu ragu-ragu malah buktinya banyak disebut berkali-kali dalam kalamNya Al-Quran & As-Sunnah.

Nampak macam 'Hek eleh hadiah dalam penulisan je pun?'

Tapi, bagi aku, dengan penulisan tulah aku sangat hargai. Dan bagi aku cukup hadiah itu banyak membantu aku, tidak perlu pun hadiah yang mengeluarkan wang ringgit beribuan, barang yang mahal-mahal. Mana mungkin, kau boleh menulis & menginspirasikan orang lain, jika kau sendiri malas untuk membaca & usaha hadir ke majlis ilmu? Muhasabah.

Once again, 
Jazakillahu Kheir, Naqibah yang disayangi (you know who you're)
Semoga Allah sentiasa menjaga & melindungimu.
Doakan tiqah ya..! :')

Moga Allah redha.

No comments:

Post a Comment